loading...

روز

بازدید : 30718
يکشنبه 23 مهر 1402 زمان : 12:43

Potions - MEE6 adobe design flat illustration graphic design icon icons illustration illustrator item illustration vector vector illustrations یزد از شهرهای باستانی ایران با فرهنگ و تمدن کهن که قدمت آن به بیش از سه هزار سال می رسد این شهر خشتی بعد از ونیز ایتالیا عنوان دومین شهر تاریخی جهان را دارد از این رو آثار تاریخی با معماری های منحصر به فرد فراوانی در یزد می توان پیدا کرد یکی از این بناهای تاریخی در آن حمام خان است که نام اصلی آن گرما به نور بوده، اما از آن جایی که این حمام بیشتر مورد استفادهی بزرگان شهر و خان و خانزاده ها بوده به این نام معروف شده، این حمام قدیمی با معماری ساده و زیبای خود نقش مهمی در شناخت تاریخ و معماری قدیم کشور داشته، که نمونه های آن نیز در جای جای کشورمان یافت می شود اما این حمام با معماری منحصر به فرد خود نه تنها یکی از مهم ترین آثار تاریخی یزد است بلکه توانسته به یکی از جاذبه های گردشگری یزد تبدیل شود که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. امروزه اثر خاصی از زندان اسکندر در مدرسه ضیائیه به چشم نمیخورد و تنها یک گودال فرو رفته در بنا وجود دارد که به نظر برخی از تاریخ نویسان سیاهچال زندان اسکندر بوده است. در رو به روی بادگیر، حوضی وجود دارد که زیبایی خاصی به محیط باغ دولت آباد می بخشد، اگر درانتهای باغ دولت آباد بایستیم میتوانیم تمام بادگیر را در انعکاس آب حوض ببینیم. با این همه چهرهی جدید چهارباغ عباسی پتانسیلهای تازهای مانند حضور بیشتر خانوادهها و نوجوانان، مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری و حضور ون کافهها را ایجاد کرده که امید است از آنها در مسیر درست برای شکلگیری دوبارهی هویت مناسب و در شأن خیابانی با این قدمت و زیبایی به کارگرفته شود. طلای یزد هنوز عمدتا دست ساز است و برای همین بسیار ظریف و زیباست.

آب انبار موجود در بازار دروازه مهریز، جزو آثار ملی ثبت شده ایران است و از حیث تاریخی و گردشگری بسیار شاخص و خود بنایی منحصر بفرد است. امروزه به حوزه علمیه تبدیل شده است، ساختمانی دو طبقه با ۷۸ حجره است که جزو آثار ملی ثبت شده نیز میباشد. امروزه این قنات خشک شده است و آب مورد نیاز باغ دولت آباد از طریق یک چاه بسیار عمیق تامین میشود. از جمله این تغییرات و بازسازی ها، می توان به ایجاد بخش ویژه برای کاروانسرای این مجموعه اشاره کرد. 77 محله در شهر یزد، به دلیل واقع شدن در بافت تاریخی و یا حریم آن ها، به عنوان بافت تاریخی یزد ثبت شده اند. باغ دولت آباد شهر یزد، یکی از 9 باغ ایرانی است که به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. در گام بعدی انگاره های به دست آمده در مرحله قبل، در نمونه مطالعاتی (باغ چهلستون بهشهر) مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته و میزان تناسب و تطابق محدوده مطالعاتی با اصول طراحی باغ ایرانی ارایه گردیده است. بحث و نتیجه گیری در نتیجه گیری باید بیان نمود که هرچه دوره تاریخی ساخت پل ها معطوف به گذشته است، عرض پل ها بیشتر و براساس نمودارهای ترسیمی دهانه های هر پل، دقت بالایی در طراحی و ساخت دارند، همچنین از 92 دهانه موجود در این چهار پل 75 دهانه با درصد شباهت 70 تا 90 است که شباهت سی و سه پل و خواجو بسیار زیاد و پل جویی و سی سه پل کمترین است. ازاره های مرمری و صفحه های گوناگون از کاشی کاری های معرق برجسته که قیمت های پایین این ایوان را تزیین کرده است و کاشی کاری پشت طاقنماهای فرقانی و تحتانی اطراف صحنه متعلق به دوره ی حکم رانی اوزن حسن است. اِسپَرهایی (اِسپَر به معنی میان سر دیوار و پشت بام) در طرفین سردر ورودی مسجد وجود دارد که هشت لوحه با نوشته های مشکی و زمینه فیروزه ای در آن کار شده است.

در دیوار و سقف اکثر اتاقهای خانه ملکالتجار نقاشیهای تماشایی ترسیم شدهاند که اثر هنرمندان شیرازی هستند. بادگیرهای آبانبار نیز تفاوت چشمگیری با بادگیر سایر آبانبارها دارد و در بدنه دیوار بازارچه حاجی قنبر قرار گرفته است. قدیمی ترین بخش این بازار، بازار حاجی قنبر نام دارد که قدمتش به قرن نهم هجری قمری بر می گردد، و شامل مجموعه فرهنگی، تاریخی، امیر چخماق است. زرتشتیها هر سال در مناسبت «هیرومبا» که مخصوص خودشان است به این زیارتگاه میروند و با ستایش اهورامزدا، اوستا خوانی و روشن کردن آتش آن را جشن میگیرند. میدان نقش جهان اصفهان دنیایی تمام نشدنی از تکرار نشدنی هاست که بازدید از آن هم فال است و هم تماشا، می توانید به ضلع شمالی این محوطه مراجعه کرده تا در منحصر به فردترین و قدیمی ترین مرکز تجاری به نام قیصریه قدم بزنید. راهنمای سفر به یزد، شهر یزد مرکز استان یزد واقع در مرکز ایران است. محمد شریعتی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در خصوص حادثه آتشسوزی شب گذشته در میدان نقش جهان اظهار کرد: این حادثه ساعت ۲۲ و ۸ دقیقه شب گذشته به مرکز فرماندهی آتشنشانی اصفهان اطلاعرسانی شده است. از ویژگی های این حمام در دسترس بودن برای عموم مردم بوده است که هر قشری از جامعه اعم از افراد فقیر بتوانند از آن استفاده کنند. شاخص ترین ویژگی باغ دولت آباد، بادگیر هشت ضلعی آن است. ویژگی پل خواجو اصفهان چیست؟ در طول تاریخ تا دوران اسلامی میتوان در محل فعلی شهر اصفهان ردپای شهرهای مختلفی تحت نامهای مختلف، محلهای مختلف و حتی مردمان متفاوتی را پیگیری نمود. معمولا در یزد آب انبارها را به صورت خشتی می ساختند البته این منابع ذخیره آب در هر شهری به صورت متفاوتی ساخته می شود. در زیر میدان نقش جهان یک تونل وجود داشته است که گویی این روزها تخریب شده است.

معماری حمام خان ساده و در عین حال زیبا است و بگونه ای ساخته شده بود که مردم عامه نیز بتوانند از آن استفاده کنند. ثبت خاطرات به یاد ماندنی در کنار خانواده و دوستان، همواره لذت بخش بوده و با مرور آن ها حس رضایتمندی به فرد دست خواهد داد. باغ چهلستون یکی از عالی ترین باغ های معروف ایرانی است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در ضمن مطابق با انتظار، افرادی که تمایل به حفاظت از میراث فرهنگی (تمایلات و ترجیحات فرهنگی) بیشتری دارند از تمایل به پرداخت بالاتری برخوردارند. محله فهادان یزد نیز بخشی از بافت شهری است که با قدم زدن در آن می توان بوی دلپذیر خاک را به درون ریه ها کشید و تماشای آثار تاریخی این محله و بازدید از هر کدامشان تماشای برگی از تاریخ و سفر به گذشته را نمایان می سازد. آتشکده یزد، گرچه قدمت آن به دوران پهلوی میرسد و ساخت آن به ۸۰ سال قبل باز میگردد، ولی آتشی که درون آن میسوزد بیش از ۱۵۰۰ سال است که روشن مانده است. میدان خان جزء مجموعهاى است که محمدتقى خان با طرحى هماهنگ آن را به وجود آورد. در دوران شاه عباس اول تصمیم گرفتند که میدان توسعه یابد و همین مسئله باعث شد که میدان را گسترش دهند و به شکل کنونی تبدیل نمایند. در بررسی علت این مسئله به نظر میرسد که با توجه به زمان شکلگیری دو باغ که بنا بر منابع تاریخی موجود، هر دو باغ در یک زمان یا با فاصله زمانی اندک از یکدیگر ساخته شدهاند، این عدم تطابق میتواند زمینهای برای گامهای بعدی تحقیق در زمینه هندسه باغ دولت آباد باشد که مستلزم تحقیقات میدانی و جستوجو در منابع تاریخی مرتبط است.

به گونه ای که این پل به عنوان سدی زیرزمینی در برابر دریاچه مخزن آب زیر زمینی شهر اصفهان عمل می کند و همچنین باعث می شود تا رودخانه بالا دست سفره آب زیرزمینی شهر را افزایش دهد و در پایین دست نیز مثل زهکشی برای زمین است. رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهرداری اصفهان آمادگی دارد برای حفظ خانههای تاریخی، مجوز کاربری فرهنگی، موزه، آموزشی، کاربریهای حمایت از گردشگری، مدیریتی و اقامتی را صادر کند. برای بازدید از داخل عمارت هم میتوانید از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعدازظهر راهی پارک شهید رجایی شوید. میدان خان با مغازههای اطراف خود، راهی به بازار قیصریه، بازار مسجد ملا اسماعیل، بازار مسگری و مسجد ریگ و مسجد ملا اسماعیل دارد. این میدان به عنوان هسته مرکزی اصفهان اتخاب شد و اطراف آن بناهای تاریخی میدان نقش جهان همچون مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، عمارت عالی قاپو و سردر بازار قیصریه ساخته شد. این میدان شبیه یک پارک است و از نظر توریستی دارای جاذبههای گردشگری است. یکی از جاذبههای جذاب بافت تاریخی یزد هم بازار خان یزده. بازار خان یزد و به طور کلی مجموعه خان یکی از زیباترین و نفیسترین جاذبههای گردشگری و سنتی شهر یزد به حساب میآیند. سبک معماری این حمام طوری طراحی شده که در عین زیبایی و سادگی، هر گردشگری را به خود جذب می کند. بادگیر باغ دولت آباد بلندترین بادگیر جهان با ارتفاع 33 متر است که این توانایی را دارد که فضای اطاف را مانند یک کولر امروزی، خنک کند. این اتاقک دایره ای دارای هشت چشم انداز از طریق هشت پنجره ایست که در آن تعبیه شده است و یک منظره ۳۶۰ درجه ای را به گردشگران ارائه می کند که بسیار زیبا و جذاب است. این مجموعه شامل مسجد، حسینیه، امامزاده و یک حمام سنتی میشود.

این مجموعه که شامل تکیه، میدان، حمام، کاروانسرا، خانقاه، قنادخانه، چاه آب سرد و از همه مهمتر مسجد میشود به امر امیر جلالالدین چخماق، از سرداران و امرای شاهرخ تیموری و حاکم یزد و با همکاری همسر وی فاطمهخاتون که در جهت آبادانی یزد کوشیدند، بنا شد. مسجد حظیره یزد از قدیمیترین مسجدهای ایران در استان یزد است که در خیابان امام خمینی و در حوالی چهارراه شهدا این شهر قرار دارد. کلان شهر اصفهان با 201 کیلومتر مربع مساحت و ۱۵ منطقه شهری، سومین کلانشهر بزرگ ایران از نظر مساحت شهری است. از تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۴۳ خورشیدی باقی مانده این باغ زیبا به وزارت فرهنگ و هنر واگذار شد. عاصفه بدر اظهار کرد: مرمت تزئینات ایوان ستوندار کاخ چهلستون از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و طی ۶ مرحله مختلف، ۱۲ بخش از ۱۵ بخش سقف چوبی شامل مرمت تزئینات لایه چینی، طلا چسبان و نقاشی به اتمام رسید و سه بخش به همراه پیشانی ایوان باقی مانده بود. نخل میدان امیر چخماق بسیار قدیمی است برای همین سالها در جای خود ثابت مانده بود که نهایتاً بعد از ۷۰ سال در ۱۳۹۶ دوباره در عزاداری محرم گردانده شد. با توجه به گرم و کویری بودن آبوهوای یزد، طبیعتا نیمهی دوم سال زمان مناسبتری برای گردش و بازارگردی است؛ اگر چه همانطور که اشاره شد، معماری خاص بنا، هوای آن را در فصول گرم نیز مطبوع و قابل تحمل میسازد.

این حمام در سطح پایین تری از سطح زمین ساخته شده که دو دلیل برای این کار وجود داشته دلیل اول این است که هوای داخل حمام خنک باشد و در تابستان های گرم یزد هوای آن بخار آلود و طاقت فرسا نشود، دلیل دوم آن که بتوانند دسترسی به آب را راحت تر کنند، در مورد معماری حمام می توان گفت که همچون بسیاری از حمام های قدیمی و سنتی ایران از بخش های مختلفی ساخته شده و هر بخش تزئینات مخصوص به خود را دارند اما عمده تزئین به کار برده شده در این مکان کاشی های لاجوردی می باشد که با نقاشی های مختلفی از داستان های شاهنامه به زیبایی تمام در کنار هم قرار گرفته اند با توجه به کاربری هر بخش حمام خان از مصالح مخصوصی استفاده کردند به عنوان مثال برای کف حمام، حوض و استخر آن را از سنگ و کاشی، کل بنا دیوارهاو ستون ها را از آجر و آهک، طویله را از خشت گلی ساخته اند. قرارگیری این هتل بزرگ بینالمللی در یک موقعیت جغرافیایی ویژه و همچنین وجود امکانات مناسب، آن را به بهترین گزینه برای اقامت در تهران تبدیل کردهاند. به همین دلیل به بازار خان معروف است.محمد تقی خان بافقی و نوادگان او، وظیفهی ساخت این مجموعه را بر عهده داشتند.

ایسنا/یزد رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر یزد با بیان این که بافت تاریخی شهر دچار مشکلاتی مانند آشفتگی در ساختار اجتماعی و کالبدی است، بر لزوم توجه به این منطقهی شهر و جلوگیری از بروز آسیبهای گوناگون شد. همچنین این کاخ چنان جلال و شکوهی داشت که نامش در کتاب سیاحان و اشعار شاعران بسیاری مانند میرزا محمد طاهر نصرآبادی به چشم میخورد. عرقیات و گیاهان دارویی که بومی یزد هستند یا در این استان مورد استفاده هستند. تبدیل شده است. به همین دلیل است که میدان امیرچخماق علاوه بر اینکه عنوان نماد استان یزد را یدک می کشد، به عنوان میدان حماسه های یزدی ها نیز شناخته می شود. به گزارش دیدشهر، بافتهای تاریخی منحصر به فرد استان یزد در شهرستانهای یزد، اردکان، میبد، ابرکوه مهریز بسیار تماشایی است، اما برخی از آنها حال و روز خوبی ندارند. حمامهای عمومی جزو مکانهایی هستند که این روزها یا تعطیل شده یا تعداد قابل توجهی از آنها در حال حاضر تغییر کاربری داده و به موزه یا رستوران تبدیل شدهاند. باغ دولت آباد، موزه آب، میدان امیر چخماق، خانه لاریها، مقبره سید رکنالدین، زندان اسکندر و برج و میدان ساعت از جمله دیدنیهای اطراف مسجد جامع یزد به شمار میروند.

Potions - MEE6 adobe design flat illustration graphic design icon icons illustration illustrator item illustration vector vector illustrations یزد از شهرهای باستانی ایران با فرهنگ و تمدن کهن که قدمت آن به بیش از سه هزار سال می رسد این شهر خشتی بعد از ونیز ایتالیا عنوان دومین شهر تاریخی جهان را دارد از این رو آثار تاریخی با معماری های منحصر به فرد فراوانی در یزد می توان پیدا کرد یکی از این بناهای تاریخی در آن حمام خان است که نام اصلی آن گرما به نور بوده، اما از آن جایی که این حمام بیشتر مورد استفادهی بزرگان شهر و خان و خانزاده ها بوده به این نام معروف شده، این حمام قدیمی با معماری ساده و زیبای خود نقش مهمی در شناخت تاریخ و معماری قدیم کشور داشته، که نمونه های آن نیز در جای جای کشورمان یافت می شود اما این حمام با معماری منحصر به فرد خود نه تنها یکی از مهم ترین آثار تاریخی یزد است بلکه توانسته به یکی از جاذبه های گردشگری یزد تبدیل شود که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. امروزه اثر خاصی از زندان اسکندر در مدرسه ضیائیه به چشم نمیخورد و تنها یک گودال فرو رفته در بنا وجود دارد که به نظر برخی از تاریخ نویسان سیاهچال زندان اسکندر بوده است. در رو به روی بادگیر، حوضی وجود دارد که زیبایی خاصی به محیط باغ دولت آباد می بخشد، اگر درانتهای باغ دولت آباد بایستیم میتوانیم تمام بادگیر را در انعکاس آب حوض ببینیم. با این همه چهرهی جدید چهارباغ عباسی پتانسیلهای تازهای مانند حضور بیشتر خانوادهها و نوجوانان، مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری و حضور ون کافهها را ایجاد کرده که امید است از آنها در مسیر درست برای شکلگیری دوبارهی هویت مناسب و در شأن خیابانی با این قدمت و زیبایی به کارگرفته شود. طلای یزد هنوز عمدتا دست ساز است و برای همین بسیار ظریف و زیباست.

آب انبار موجود در بازار دروازه مهریز، جزو آثار ملی ثبت شده ایران است و از حیث تاریخی و گردشگری بسیار شاخص و خود بنایی منحصر بفرد است. امروزه به حوزه علمیه تبدیل شده است، ساختمانی دو طبقه با ۷۸ حجره است که جزو آثار ملی ثبت شده نیز میباشد. امروزه این قنات خشک شده است و آب مورد نیاز باغ دولت آباد از طریق یک چاه بسیار عمیق تامین میشود. از جمله این تغییرات و بازسازی ها، می توان به ایجاد بخش ویژه برای کاروانسرای این مجموعه اشاره کرد. 77 محله در شهر یزد، به دلیل واقع شدن در بافت تاریخی و یا حریم آن ها، به عنوان بافت تاریخی یزد ثبت شده اند. باغ دولت آباد شهر یزد، یکی از 9 باغ ایرانی است که به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. در گام بعدی انگاره های به دست آمده در مرحله قبل، در نمونه مطالعاتی (باغ چهلستون بهشهر) مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته و میزان تناسب و تطابق محدوده مطالعاتی با اصول طراحی باغ ایرانی ارایه گردیده است. بحث و نتیجه گیری در نتیجه گیری باید بیان نمود که هرچه دوره تاریخی ساخت پل ها معطوف به گذشته است، عرض پل ها بیشتر و براساس نمودارهای ترسیمی دهانه های هر پل، دقت بالایی در طراحی و ساخت دارند، همچنین از 92 دهانه موجود در این چهار پل 75 دهانه با درصد شباهت 70 تا 90 است که شباهت سی و سه پل و خواجو بسیار زیاد و پل جویی و سی سه پل کمترین است. ازاره های مرمری و صفحه های گوناگون از کاشی کاری های معرق برجسته که قیمت های پایین این ایوان را تزیین کرده است و کاشی کاری پشت طاقنماهای فرقانی و تحتانی اطراف صحنه متعلق به دوره ی حکم رانی اوزن حسن است. اِسپَرهایی (اِسپَر به معنی میان سر دیوار و پشت بام) در طرفین سردر ورودی مسجد وجود دارد که هشت لوحه با نوشته های مشکی و زمینه فیروزه ای در آن کار شده است.

در دیوار و سقف اکثر اتاقهای خانه ملکالتجار نقاشیهای تماشایی ترسیم شدهاند که اثر هنرمندان شیرازی هستند. بادگیرهای آبانبار نیز تفاوت چشمگیری با بادگیر سایر آبانبارها دارد و در بدنه دیوار بازارچه حاجی قنبر قرار گرفته است. قدیمی ترین بخش این بازار، بازار حاجی قنبر نام دارد که قدمتش به قرن نهم هجری قمری بر می گردد، و شامل مجموعه فرهنگی، تاریخی، امیر چخماق است. زرتشتیها هر سال در مناسبت «هیرومبا» که مخصوص خودشان است به این زیارتگاه میروند و با ستایش اهورامزدا، اوستا خوانی و روشن کردن آتش آن را جشن میگیرند. میدان نقش جهان اصفهان دنیایی تمام نشدنی از تکرار نشدنی هاست که بازدید از آن هم فال است و هم تماشا، می توانید به ضلع شمالی این محوطه مراجعه کرده تا در منحصر به فردترین و قدیمی ترین مرکز تجاری به نام قیصریه قدم بزنید. راهنمای سفر به یزد، شهر یزد مرکز استان یزد واقع در مرکز ایران است. محمد شریعتی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در خصوص حادثه آتشسوزی شب گذشته در میدان نقش جهان اظهار کرد: این حادثه ساعت ۲۲ و ۸ دقیقه شب گذشته به مرکز فرماندهی آتشنشانی اصفهان اطلاعرسانی شده است. از ویژگی های این حمام در دسترس بودن برای عموم مردم بوده است که هر قشری از جامعه اعم از افراد فقیر بتوانند از آن استفاده کنند. شاخص ترین ویژگی باغ دولت آباد، بادگیر هشت ضلعی آن است. ویژگی پل خواجو اصفهان چیست؟ در طول تاریخ تا دوران اسلامی میتوان در محل فعلی شهر اصفهان ردپای شهرهای مختلفی تحت نامهای مختلف، محلهای مختلف و حتی مردمان متفاوتی را پیگیری نمود. معمولا در یزد آب انبارها را به صورت خشتی می ساختند البته این منابع ذخیره آب در هر شهری به صورت متفاوتی ساخته می شود. در زیر میدان نقش جهان یک تونل وجود داشته است که گویی این روزها تخریب شده است.

معماری حمام خان ساده و در عین حال زیبا است و بگونه ای ساخته شده بود که مردم عامه نیز بتوانند از آن استفاده کنند. ثبت خاطرات به یاد ماندنی در کنار خانواده و دوستان، همواره لذت بخش بوده و با مرور آن ها حس رضایتمندی به فرد دست خواهد داد. باغ چهلستون یکی از عالی ترین باغ های معروف ایرانی است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در ضمن مطابق با انتظار، افرادی که تمایل به حفاظت از میراث فرهنگی (تمایلات و ترجیحات فرهنگی) بیشتری دارند از تمایل به پرداخت بالاتری برخوردارند. محله فهادان یزد نیز بخشی از بافت شهری است که با قدم زدن در آن می توان بوی دلپذیر خاک را به درون ریه ها کشید و تماشای آثار تاریخی این محله و بازدید از هر کدامشان تماشای برگی از تاریخ و سفر به گذشته را نمایان می سازد. آتشکده یزد، گرچه قدمت آن به دوران پهلوی میرسد و ساخت آن به ۸۰ سال قبل باز میگردد، ولی آتشی که درون آن میسوزد بیش از ۱۵۰۰ سال است که روشن مانده است. میدان خان جزء مجموعهاى است که محمدتقى خان با طرحى هماهنگ آن را به وجود آورد. در دوران شاه عباس اول تصمیم گرفتند که میدان توسعه یابد و همین مسئله باعث شد که میدان را گسترش دهند و به شکل کنونی تبدیل نمایند. در بررسی علت این مسئله به نظر میرسد که با توجه به زمان شکلگیری دو باغ که بنا بر منابع تاریخی موجود، هر دو باغ در یک زمان یا با فاصله زمانی اندک از یکدیگر ساخته شدهاند، این عدم تطابق میتواند زمینهای برای گامهای بعدی تحقیق در زمینه هندسه باغ دولت آباد باشد که مستلزم تحقیقات میدانی و جستوجو در منابع تاریخی مرتبط است.

به گونه ای که این پل به عنوان سدی زیرزمینی در برابر دریاچه مخزن آب زیر زمینی شهر اصفهان عمل می کند و همچنین باعث می شود تا رودخانه بالا دست سفره آب زیرزمینی شهر را افزایش دهد و در پایین دست نیز مثل زهکشی برای زمین است. رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهرداری اصفهان آمادگی دارد برای حفظ خانههای تاریخی، مجوز کاربری فرهنگی، موزه، آموزشی، کاربریهای حمایت از گردشگری، مدیریتی و اقامتی را صادر کند. برای بازدید از داخل عمارت هم میتوانید از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعدازظهر راهی پارک شهید رجایی شوید. میدان خان با مغازههای اطراف خود، راهی به بازار قیصریه، بازار مسجد ملا اسماعیل، بازار مسگری و مسجد ریگ و مسجد ملا اسماعیل دارد. این میدان به عنوان هسته مرکزی اصفهان اتخاب شد و اطراف آن بناهای تاریخی میدان نقش جهان همچون مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، عمارت عالی قاپو و سردر بازار قیصریه ساخته شد. این میدان شبیه یک پارک است و از نظر توریستی دارای جاذبههای گردشگری است. یکی از جاذبههای جذاب بافت تاریخی یزد هم بازار خان یزده. بازار خان یزد و به طور کلی مجموعه خان یکی از زیباترین و نفیسترین جاذبههای گردشگری و سنتی شهر یزد به حساب میآیند. سبک معماری این حمام طوری طراحی شده که در عین زیبایی و سادگی، هر گردشگری را به خود جذب می کند. بادگیر باغ دولت آباد بلندترین بادگیر جهان با ارتفاع 33 متر است که این توانایی را دارد که فضای اطاف را مانند یک کولر امروزی، خنک کند. این اتاقک دایره ای دارای هشت چشم انداز از طریق هشت پنجره ایست که در آن تعبیه شده است و یک منظره ۳۶۰ درجه ای را به گردشگران ارائه می کند که بسیار زیبا و جذاب است. این مجموعه شامل مسجد، حسینیه، امامزاده و یک حمام سنتی میشود.

این مجموعه که شامل تکیه، میدان، حمام، کاروانسرا، خانقاه، قنادخانه، چاه آب سرد و از همه مهمتر مسجد میشود به امر امیر جلالالدین چخماق، از سرداران و امرای شاهرخ تیموری و حاکم یزد و با همکاری همسر وی فاطمهخاتون که در جهت آبادانی یزد کوشیدند، بنا شد. مسجد حظیره یزد از قدیمیترین مسجدهای ایران در استان یزد است که در خیابان امام خمینی و در حوالی چهارراه شهدا این شهر قرار دارد. کلان شهر اصفهان با 201 کیلومتر مربع مساحت و ۱۵ منطقه شهری، سومین کلانشهر بزرگ ایران از نظر مساحت شهری است. از تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۴۳ خورشیدی باقی مانده این باغ زیبا به وزارت فرهنگ و هنر واگذار شد. عاصفه بدر اظهار کرد: مرمت تزئینات ایوان ستوندار کاخ چهلستون از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و طی ۶ مرحله مختلف، ۱۲ بخش از ۱۵ بخش سقف چوبی شامل مرمت تزئینات لایه چینی، طلا چسبان و نقاشی به اتمام رسید و سه بخش به همراه پیشانی ایوان باقی مانده بود. نخل میدان امیر چخماق بسیار قدیمی است برای همین سالها در جای خود ثابت مانده بود که نهایتاً بعد از ۷۰ سال در ۱۳۹۶ دوباره در عزاداری محرم گردانده شد. با توجه به گرم و کویری بودن آبوهوای یزد، طبیعتا نیمهی دوم سال زمان مناسبتری برای گردش و بازارگردی است؛ اگر چه همانطور که اشاره شد، معماری خاص بنا، هوای آن را در فصول گرم نیز مطبوع و قابل تحمل میسازد.

این حمام در سطح پایین تری از سطح زمین ساخته شده که دو دلیل برای این کار وجود داشته دلیل اول این است که هوای داخل حمام خنک باشد و در تابستان های گرم یزد هوای آن بخار آلود و طاقت فرسا نشود، دلیل دوم آن که بتوانند دسترسی به آب را راحت تر کنند، در مورد معماری حمام می توان گفت که همچون بسیاری از حمام های قدیمی و سنتی ایران از بخش های مختلفی ساخته شده و هر بخش تزئینات مخصوص به خود را دارند اما عمده تزئین به کار برده شده در این مکان کاشی های لاجوردی می باشد که با نقاشی های مختلفی از داستان های شاهنامه به زیبایی تمام در کنار هم قرار گرفته اند با توجه به کاربری هر بخش حمام خان از مصالح مخصوصی استفاده کردند به عنوان مثال برای کف حمام، حوض و استخر آن را از سنگ و کاشی، کل بنا دیوارهاو ستون ها را از آجر و آهک، طویله را از خشت گلی ساخته اند. قرارگیری این هتل بزرگ بینالمللی در یک موقعیت جغرافیایی ویژه و همچنین وجود امکانات مناسب، آن را به بهترین گزینه برای اقامت در تهران تبدیل کردهاند. به همین دلیل به بازار خان معروف است.محمد تقی خان بافقی و نوادگان او، وظیفهی ساخت این مجموعه را بر عهده داشتند.

ایسنا/یزد رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر یزد با بیان این که بافت تاریخی شهر دچار مشکلاتی مانند آشفتگی در ساختار اجتماعی و کالبدی است، بر لزوم توجه به این منطقهی شهر و جلوگیری از بروز آسیبهای گوناگون شد. همچنین این کاخ چنان جلال و شکوهی داشت که نامش در کتاب سیاحان و اشعار شاعران بسیاری مانند میرزا محمد طاهر نصرآبادی به چشم میخورد. عرقیات و گیاهان دارویی که بومی یزد هستند یا در این استان مورد استفاده هستند. تبدیل شده است. به همین دلیل است که میدان امیرچخماق علاوه بر اینکه عنوان نماد استان یزد را یدک می کشد، به عنوان میدان حماسه های یزدی ها نیز شناخته می شود. به گزارش دیدشهر، بافتهای تاریخی منحصر به فرد استان یزد در شهرستانهای یزد، اردکان، میبد، ابرکوه مهریز بسیار تماشایی است، اما برخی از آنها حال و روز خوبی ندارند. حمامهای عمومی جزو مکانهایی هستند که این روزها یا تعطیل شده یا تعداد قابل توجهی از آنها در حال حاضر تغییر کاربری داده و به موزه یا رستوران تبدیل شدهاند. باغ دولت آباد، موزه آب، میدان امیر چخماق، خانه لاریها، مقبره سید رکنالدین، زندان اسکندر و برج و میدان ساعت از جمله دیدنیهای اطراف مسجد جامع یزد به شمار میروند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 6

درباره ما
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 68
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 266
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 585
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 3639
  • بازدید ماه : 21880
  • بازدید سال : 121318
  • بازدید کلی : 420066
  • کدهای اختصاصی