loading...

روز

بازدید : 2791
چهارشنبه 1 آذر 1402 زمان : 16:58


آیا انواع گلدان را می شناسید؟ اهمیت انتخاب گلدان مناسب چیست؟ کدام گلدان برای انواع گیاهان مناسب است؟ گلدان چگونه بر رشد طبیعی گیاهان تأثیر می گذارد؟ بهترین گلدان برای گیاهان طبیعی کدامند؟ تاثیر گلدان در دکوراسیون منزل چیست؟ در این مقاله به انواع گلدان ها و ویژگی های هر یک از آنها می پردازیم. شما خواهید آموخت که کدام گلدان برای گیاهان شما مناسب است. همچنین می توانید گلدان های مناسب برای دکوراسیون منزل خود را انتخاب کنید.

انواع گلدان ها و خصوصیات آنها را بررسی کرده و با پارت نیوز آشنا شوید

اصولاً نگهداری گیاهان طبیعی در خانه باعث ایجاد نشاط و آرامش در خانه می شود. برای رشد و سلامت بهینه گیاه، استفاده از نوع و اندازه صحیح گلدان بسیار مهم است. قبل از خرید گلدان بهتر است با ویژگی های هر نوع آن آشنا شوید تا بتوانید گلدان مناسب گیاه خود را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی کل طیف ظروف می پردازیم.

گلدان تراکوتا

ظرف فلزی

گلدان سرامیکی

مسیر پلاستیکی است

یک ظرف چوبی

گلدان ارگانیک

ایپو سیما

فایبرگلاس

بررسی گلدان سفالی و خصوصیات آن

می توان گفت قدیمی ترین و سنتی ترین نوع سفال سفالی است که بیشتر ظروف سفالی از خشت خام ساخته می شوند و لعاب ندارند و به همین دلیل رطوبت خاک را جذب می کنند و بدنه گلدان کاملاً مرطوب و خیس می شود. بنابراین بهتر است از این ظرف در فضای بیرونی خانه، تراس و باغچه استفاده شود.گلدان های سفالی ظاهری ساده و مینیمال دارند و برای همه سبک ها مناسب هستند.همچنین جزو ارزان ترین ظروف هستند.

جذب آب توسط گلدان سفالی به این معنی است که با مشکل غرقابی مواجه نخواهید شد، اما گیاه به دفعات بیشتر نیاز به آبیاری دارد. همچنین زمانی که آب جذب می شود، املاح آب در خاک باقی می ماند و بیشتر گلدان های سفالی دارای خاک نمکی هستند. بنابراین نگهداری گیاهان حساس به شوری خاک مانند بنفشه آفریقایی در گلدان های سفالی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

اصولاً گیاهان مناسب برای گلدان های سفالی آنهایی هستند که به رطوبت ثابت خاک نیاز ندارند مانند کاکتوس ها، ساکولنت ها و سایر گیاهان با برگ های آبدار. اگر می خواهید از گلدان های سفالی استفاده کنید، بهتر است دیواره های بیرونی و داخلی گلدان ها را با رنگ آمیزی اکریلیک یا رنگ روغن عایق بندی کنید. از آنجایی که گلدان های سفالی سنگین هستند، تا حد امکان از قرار دادن آنها بر روی سطوح ظریف مانند شیشه خودداری کنید.

با گلدان های فلزی و ویژگی های آنها آشنا شوید

گلدان های فلزی اغلب ظاهری زیبا و خیره کننده دارند. امروزه گلدان های فلزی عموما از مس، روی، برنج، چدن و آلومینیوم ساخته می شوند. گلدان های فلزی، ساخته شده از فلزات ارزان قیمت، به طور کلی سبک وزن هستند و اغلب زنگ می زنند. از طرفی اگر از فلزاتی مانند برنج ساخته شده باشند وزن بیشتری دارند و کمتر آسیب می بینند.

گلدان های فلزی به دلیل درخشندگی محیط را زیبا می کنند و جلوه خاصی به گیاهان شما می بخشند. می توانید هم قابلمه های فلزی سبک و ارزان و هم قابلمه های فلزی سنگین و گران قیمت را در بازار تهیه کنید. جالب است بدانید که امروزه گلدان های فلزی با شکل و طرح زیبا وجود دارد که برای تزیینی ترین و کاربردی ترین ها مناسب است.

توجه داشته باشید که فلزات به سرما و گرما بسیار حساس هستند و به سرعت گرم و سرد می شوند. بنابراین ظروف فلزی را در زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا باعث گرم شدن و آسیب به ریشه گیاه می شود. بهتر است از ظروف فلزی در داخل خانه استفاده کنید. این گلدان ها بهترین انتخاب برای تزیین فضای داخلی منزل شما هستند.

مروری بر گلدان سرامیکی و مشخصات آن

گلدان های سرامیکی مانند گلدان های سفالی از سفال ساخته می شوند. تنها تفاوت قابلمه های سرامیکی براق بودن آنهاست. این باعث می شود گلدان آب را در خاک نگه دارد. بدنه قابلمه سرامیکی کامل و بدون تخلخل است.

گلدان های سرامیکی به طور کلی سنگین و وزن زیادی دارند. در نتیجه برای گیاهان بزرگ و سنگین بسیار مناسب هستند، زیرا از واژگونی گیاه جلوگیری می کنند و به خوبی از آن مراقبت می کنند. به یاد داشته باشید که گلدان های سرامیکی مانند گلدان های سفالی به دلیل تغییرات ناگهانی دما و گرما و سرمای ناگهانی ممکن است ترک بخورند.

کاشی و سرامیک به دلیل زیبایی ظاهری اغلب در هتل ها و حیاط ها استفاده می شود. بشقاب های سرامیکی به دلیل ظاهر ساده و زیبایی که دارند برای دکوراسیون های مدرن و کوچک و دکوراسیون سنتی مناسب هستند. به خاطر داشته باشید که لیوان های سرامیکی یکی از گران ترین بطری های موجود در بازار هستند. بهترین گلدان برای گیاهان بونسای، گلدان های سرامیکی است.

با ظروف پلاستیکی و خواص آنها آشنا شوید

می توان گفت رایج ترین و پرفروش ترین گلدان در بازار، گلدان پلاستیکی است. مهمترین ویژگی ظرف پلاستیکی استحکام بالا، سبکی و ارزان بودن آن است. اگر ضخامت قابلمه پلاستیکی شما خوب باشد در برابر سرما و گرما مقاومت می کند. در نتیجه برای محیط های بیرونی مانند باغ ها و حیاط ها ایده آل است.

می توانید مقدار زهکشی گلدان پلاستیکی را با توجه به نیاز گیاه خود تغییر دهید. مراقب گلدان های پلاستیکی باشید، زیرا دیواره های صاف و غیر قابل نفوذ می توانند باعث پیچ خوردن ریشه گیاه شوند. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید از گلدان های بزرگتر استفاده کنید تا فضای بیشتری برای رشد ریشه ها وجود داشته باشد. همچنین از آبیاری بیش از حد گیاهان در گلدان های پلاستیکی خودداری کنید زیرا دیواره گلدان سفت است و می تواند باعث سیل شود.

گلدان چوبی و ویژگی های آن را بررسی کنید

ظروف چوبی سازگار با محیط زیست و قابل استفاده مجدد هستند. گلدان‌های چوبی از گلدان‌های پلاستیکی و سفالی سنگین‌تر، اما سبک‌تر از گلدان‌های سرامیکی و سیمانی هستند. به یاد داشته باشید که چوب ممکن است به دلیل رطوبت پوسیده شود. البته در داخل چند کاسه چوبی با پلاستیک یک لایه عایق درست می کنند تا دوام آن بیشتر شود.

جالب است بدانید که از گلدان های چوبی اغلب برای کاشت و نگهداری نهال درختان و درختچه های بزرگ استفاده می شود. نکته مثبت گلدان های چوبی محافظت از ریشه گیاه در برابر خطر گرم شدن اشعه خورشید است.

به یاد داشته باشید که گلدان های چوبی برای هر فضایی مناسب هستند و به راحتی با هر دکوری هماهنگ می شوند. گلدان های چوبی معمولا از چوب سرو، درخت سکویا، چوب جنگل و چوب فشرده ساخته می شوند. قیمت گلدان بستگی به نوع چوب استفاده شده دارد و به همین دلیل با قیمت مناسبی موجود است و می توانید آن را خریداری کنید.

با گلدان های ارگانیک و خواص آنها آشنا شوید

گلدان های سازگار با محیط زیست کاملا سازگار با محیط زیست و تجزیه پذیر هستند. این گلدان ها از مواد طبیعی مانند الیاف چوب، خاک ذغال سنگ نارس و الیاف نارگیل ساخته شده اند. لطفا توجه داشته باشید که این گلدان ها تا زمانی که خشک هستند قابل استفاده هستند. اما به محض مرطوب شدن و قرار دادن آنها در خاک، تجزیه شده و توسط موجودات خاکی مانند انواع باکتری های مفید خاک مصرف می شود. بنابراین پس از ریشه زدن می توانید گیاهان خود را با همان گلدان های ارگانیک در خاک باغچه قرار دهید.

از انواع گلدان های ارگانیک می توان به گلدان های کاغذی نیز اشاره کرد. گلدان های کاغذی بیشتر برای پرورش سبزیجات و ساکولنت مناسب هستند. اصولاً ریشه های گیاه در گلدان های ارگانیک به دلیل تهویه بیشتر ظرف بهتر و عمیق تر می شوند. همچنین گلدان های ارگانیک از ریشه های گیاه در برابر تغییرات دما محافظت می کنند.

بررسی کامل گلدان های سیمانی و ویژگی های آنها

مشخصه اصلی گلدان های سیمانی یا ضخیم وزن آنهاست. یکی دیگر از ویژگی های آنها مقاومت بالای آنها در برابر گرما و سرما است. جالب است بدانید که بیشترین استفاده از گلدان های سیمانی در فضاهای سبز شهری و پارک ها است. لازم به ذکر است که گلدان های سیمانی از جمله گران ترین مواد هستند.

اگر خانه شما کوچک است یا حیاط کوچکی دارید، ممکن است کارگاه های سیمان برای شما مناسب نباشند. اما اگر حیاط یا باغ بزرگی دارید، بهترین گزینه گلدان های سیمانی است. توجه داشته باشید که برای ساخت این گلدان ها از آهک استفاده می شود که برای رشد گیاه مضر است. بنابراین قبل از تهیه آنها از کیفیت و عایق بودن آنها اطمینان حاصل کنید. همچنین توصیه می کنیم قبل از استفاده آن را به خوبی بشویید تا رسوبات آهک از بین برود. جالب است بدانید که امروزه گلدان های سیمانی کوچکی برای استفاده در دکوراسیون منزل ساخته می شوند که برای انواع سبک های داخلی مناسب است.

آشنایی با ظروف فایبر گلاس و خواص آنها

اساساً گلدان های فایبرگلاس از ترکیب رزین و فایبرگلاس ساخته می شوند. البته گاهی مقداری آهک به مخلوط رزین اولیه اضافه می کنند تا بافت و شکل بهتری پیدا کند. گلدان های فایبرگلاس معمولاً شبیه گلدان های سفالی و سرامیکی هستند. آنها همچنین از گران ترین گلدان ها هستند.

توجه داشته باشید که ظروف شیشه ای از ظروف شیمیایی محسوب می شوند که تولید آنها برای محیط زیست مضر است اما خواص مثبتی دارد. گلدان های فایبرگلاس سبک، بادوام و شبیه گلدان های سفالی هستند. آنها در برابر هر آب و هوایی مقاومت می کنند و نمی شکنند و برخلاف گلدان های سفالی نیازی به انتقال آنها به آب و هوای گرم در فصل سرد نیست.

از چه منافذ و سوراخ های ته دیگ استفاده کنیم؟

ممکن است متوجه شده باشید که برخی از گلدان های گل و گیاه دارای سوراخ هایی در ته آن هستند. این سوراخ ها باعث تخلیه آب اضافی از زمین می شوند. همچنین وجود این سوراخ ها برای هوادهی لایه های زیرین خاک و ریشه گیاهان بسیار مفید است. جالب اینجاست که وقتی آب اضافی از خاک خارج می شود، نمک های اضافی خاک نیز شسته شده و از گلدان خارج می شود. بنابراین از شور شدن خاک جلوگیری می شود و به رشد مناسب ریشه گیاه کمک می کند.

به این فرآیند زهکشی خاک می گویند. البته خشک کردن خاک و حذف آب اضافی به این معنی نیست که باید گیاهان خود را بیش از حد آبیاری کنید. توجه داشته باشید که زهکشی خوب تنها مشکلات ناشی از آبیاری بیش از حد گیاه را به تاخیر می اندازد و از بروز این مشکلات جلوگیری نمی کند. بهتر است قبل از پر کردن با خاک، سوراخ را با مقداری شن پر کنید. این از بسته شدن سوراخ هنگام تمیز کردن جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که گلدان های بدون سوراخ برای نگهداری گیاهان در زمین مناسب نیستند.


آیا انواع گلدان را می شناسید؟ اهمیت انتخاب گلدان مناسب چیست؟ کدام گلدان برای انواع گیاهان مناسب است؟ گلدان چگونه بر رشد طبیعی گیاهان تأثیر می گذارد؟ بهترین گلدان برای گیاهان طبیعی کدامند؟ تاثیر گلدان در دکوراسیون منزل چیست؟ در این مقاله به انواع گلدان ها و ویژگی های هر یک از آنها می پردازیم. شما خواهید آموخت که کدام گلدان برای گیاهان شما مناسب است. همچنین می توانید گلدان های مناسب برای دکوراسیون منزل خود را انتخاب کنید.

انواع گلدان ها و خصوصیات آنها را بررسی کرده و با پارت نیوز آشنا شوید

اصولاً نگهداری گیاهان طبیعی در خانه باعث ایجاد نشاط و آرامش در خانه می شود. برای رشد و سلامت بهینه گیاه، استفاده از نوع و اندازه صحیح گلدان بسیار مهم است. قبل از خرید گلدان بهتر است با ویژگی های هر نوع آن آشنا شوید تا بتوانید گلدان مناسب گیاه خود را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی کل طیف ظروف می پردازیم.

گلدان تراکوتا

ظرف فلزی

گلدان سرامیکی

مسیر پلاستیکی است

یک ظرف چوبی

گلدان ارگانیک

ایپو سیما

فایبرگلاس

بررسی گلدان سفالی و خصوصیات آن

می توان گفت قدیمی ترین و سنتی ترین نوع سفال سفالی است که بیشتر ظروف سفالی از خشت خام ساخته می شوند و لعاب ندارند و به همین دلیل رطوبت خاک را جذب می کنند و بدنه گلدان کاملاً مرطوب و خیس می شود. بنابراین بهتر است از این ظرف در فضای بیرونی خانه، تراس و باغچه استفاده شود.گلدان های سفالی ظاهری ساده و مینیمال دارند و برای همه سبک ها مناسب هستند.همچنین جزو ارزان ترین ظروف هستند.

جذب آب توسط گلدان سفالی به این معنی است که با مشکل غرقابی مواجه نخواهید شد، اما گیاه به دفعات بیشتر نیاز به آبیاری دارد. همچنین زمانی که آب جذب می شود، املاح آب در خاک باقی می ماند و بیشتر گلدان های سفالی دارای خاک نمکی هستند. بنابراین نگهداری گیاهان حساس به شوری خاک مانند بنفشه آفریقایی در گلدان های سفالی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

اصولاً گیاهان مناسب برای گلدان های سفالی آنهایی هستند که به رطوبت ثابت خاک نیاز ندارند مانند کاکتوس ها، ساکولنت ها و سایر گیاهان با برگ های آبدار. اگر می خواهید از گلدان های سفالی استفاده کنید، بهتر است دیواره های بیرونی و داخلی گلدان ها را با رنگ آمیزی اکریلیک یا رنگ روغن عایق بندی کنید. از آنجایی که گلدان های سفالی سنگین هستند، تا حد امکان از قرار دادن آنها بر روی سطوح ظریف مانند شیشه خودداری کنید.

با گلدان های فلزی و ویژگی های آنها آشنا شوید

گلدان های فلزی اغلب ظاهری زیبا و خیره کننده دارند. امروزه گلدان های فلزی عموما از مس، روی، برنج، چدن و آلومینیوم ساخته می شوند. گلدان های فلزی، ساخته شده از فلزات ارزان قیمت، به طور کلی سبک وزن هستند و اغلب زنگ می زنند. از طرفی اگر از فلزاتی مانند برنج ساخته شده باشند وزن بیشتری دارند و کمتر آسیب می بینند.

گلدان های فلزی به دلیل درخشندگی محیط را زیبا می کنند و جلوه خاصی به گیاهان شما می بخشند. می توانید هم قابلمه های فلزی سبک و ارزان و هم قابلمه های فلزی سنگین و گران قیمت را در بازار تهیه کنید. جالب است بدانید که امروزه گلدان های فلزی با شکل و طرح زیبا وجود دارد که برای تزیینی ترین و کاربردی ترین ها مناسب است.

توجه داشته باشید که فلزات به سرما و گرما بسیار حساس هستند و به سرعت گرم و سرد می شوند. بنابراین ظروف فلزی را در زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا باعث گرم شدن و آسیب به ریشه گیاه می شود. بهتر است از ظروف فلزی در داخل خانه استفاده کنید. این گلدان ها بهترین انتخاب برای تزیین فضای داخلی منزل شما هستند.

مروری بر گلدان سرامیکی و مشخصات آن

گلدان های سرامیکی مانند گلدان های سفالی از سفال ساخته می شوند. تنها تفاوت قابلمه های سرامیکی براق بودن آنهاست. این باعث می شود گلدان آب را در خاک نگه دارد. بدنه قابلمه سرامیکی کامل و بدون تخلخل است.

گلدان های سرامیکی به طور کلی سنگین و وزن زیادی دارند. در نتیجه برای گیاهان بزرگ و سنگین بسیار مناسب هستند، زیرا از واژگونی گیاه جلوگیری می کنند و به خوبی از آن مراقبت می کنند. به یاد داشته باشید که گلدان های سرامیکی مانند گلدان های سفالی به دلیل تغییرات ناگهانی دما و گرما و سرمای ناگهانی ممکن است ترک بخورند.

کاشی و سرامیک به دلیل زیبایی ظاهری اغلب در هتل ها و حیاط ها استفاده می شود. بشقاب های سرامیکی به دلیل ظاهر ساده و زیبایی که دارند برای دکوراسیون های مدرن و کوچک و دکوراسیون سنتی مناسب هستند. به خاطر داشته باشید که لیوان های سرامیکی یکی از گران ترین بطری های موجود در بازار هستند. بهترین گلدان برای گیاهان بونسای، گلدان های سرامیکی است.

با ظروف پلاستیکی و خواص آنها آشنا شوید

می توان گفت رایج ترین و پرفروش ترین گلدان در بازار، گلدان پلاستیکی است. مهمترین ویژگی ظرف پلاستیکی استحکام بالا، سبکی و ارزان بودن آن است. اگر ضخامت قابلمه پلاستیکی شما خوب باشد در برابر سرما و گرما مقاومت می کند. در نتیجه برای محیط های بیرونی مانند باغ ها و حیاط ها ایده آل است.

می توانید مقدار زهکشی گلدان پلاستیکی را با توجه به نیاز گیاه خود تغییر دهید. مراقب گلدان های پلاستیکی باشید، زیرا دیواره های صاف و غیر قابل نفوذ می توانند باعث پیچ خوردن ریشه گیاه شوند. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید از گلدان های بزرگتر استفاده کنید تا فضای بیشتری برای رشد ریشه ها وجود داشته باشد. همچنین از آبیاری بیش از حد گیاهان در گلدان های پلاستیکی خودداری کنید زیرا دیواره گلدان سفت است و می تواند باعث سیل شود.

گلدان چوبی و ویژگی های آن را بررسی کنید

ظروف چوبی سازگار با محیط زیست و قابل استفاده مجدد هستند. گلدان‌های چوبی از گلدان‌های پلاستیکی و سفالی سنگین‌تر، اما سبک‌تر از گلدان‌های سرامیکی و سیمانی هستند. به یاد داشته باشید که چوب ممکن است به دلیل رطوبت پوسیده شود. البته در داخل چند کاسه چوبی با پلاستیک یک لایه عایق درست می کنند تا دوام آن بیشتر شود.

جالب است بدانید که از گلدان های چوبی اغلب برای کاشت و نگهداری نهال درختان و درختچه های بزرگ استفاده می شود. نکته مثبت گلدان های چوبی محافظت از ریشه گیاه در برابر خطر گرم شدن اشعه خورشید است.

به یاد داشته باشید که گلدان های چوبی برای هر فضایی مناسب هستند و به راحتی با هر دکوری هماهنگ می شوند. گلدان های چوبی معمولا از چوب سرو، درخت سکویا، چوب جنگل و چوب فشرده ساخته می شوند. قیمت گلدان بستگی به نوع چوب استفاده شده دارد و به همین دلیل با قیمت مناسبی موجود است و می توانید آن را خریداری کنید.

با گلدان های ارگانیک و خواص آنها آشنا شوید

گلدان های سازگار با محیط زیست کاملا سازگار با محیط زیست و تجزیه پذیر هستند. این گلدان ها از مواد طبیعی مانند الیاف چوب، خاک ذغال سنگ نارس و الیاف نارگیل ساخته شده اند. لطفا توجه داشته باشید که این گلدان ها تا زمانی که خشک هستند قابل استفاده هستند. اما به محض مرطوب شدن و قرار دادن آنها در خاک، تجزیه شده و توسط موجودات خاکی مانند انواع باکتری های مفید خاک مصرف می شود. بنابراین پس از ریشه زدن می توانید گیاهان خود را با همان گلدان های ارگانیک در خاک باغچه قرار دهید.

از انواع گلدان های ارگانیک می توان به گلدان های کاغذی نیز اشاره کرد. گلدان های کاغذی بیشتر برای پرورش سبزیجات و ساکولنت مناسب هستند. اصولاً ریشه های گیاه در گلدان های ارگانیک به دلیل تهویه بیشتر ظرف بهتر و عمیق تر می شوند. همچنین گلدان های ارگانیک از ریشه های گیاه در برابر تغییرات دما محافظت می کنند.

بررسی کامل گلدان های سیمانی و ویژگی های آنها

مشخصه اصلی گلدان های سیمانی یا ضخیم وزن آنهاست. یکی دیگر از ویژگی های آنها مقاومت بالای آنها در برابر گرما و سرما است. جالب است بدانید که بیشترین استفاده از گلدان های سیمانی در فضاهای سبز شهری و پارک ها است. لازم به ذکر است که گلدان های سیمانی از جمله گران ترین مواد هستند.

اگر خانه شما کوچک است یا حیاط کوچکی دارید، ممکن است کارگاه های سیمان برای شما مناسب نباشند. اما اگر حیاط یا باغ بزرگی دارید، بهترین گزینه گلدان های سیمانی است. توجه داشته باشید که برای ساخت این گلدان ها از آهک استفاده می شود که برای رشد گیاه مضر است. بنابراین قبل از تهیه آنها از کیفیت و عایق بودن آنها اطمینان حاصل کنید. همچنین توصیه می کنیم قبل از استفاده آن را به خوبی بشویید تا رسوبات آهک از بین برود. جالب است بدانید که امروزه گلدان های سیمانی کوچکی برای استفاده در دکوراسیون منزل ساخته می شوند که برای انواع سبک های داخلی مناسب است.

آشنایی با ظروف فایبر گلاس و خواص آنها

اساساً گلدان های فایبرگلاس از ترکیب رزین و فایبرگلاس ساخته می شوند. البته گاهی مقداری آهک به مخلوط رزین اولیه اضافه می کنند تا بافت و شکل بهتری پیدا کند. گلدان های فایبرگلاس معمولاً شبیه گلدان های سفالی و سرامیکی هستند. آنها همچنین از گران ترین گلدان ها هستند.

توجه داشته باشید که ظروف شیشه ای از ظروف شیمیایی محسوب می شوند که تولید آنها برای محیط زیست مضر است اما خواص مثبتی دارد. گلدان های فایبرگلاس سبک، بادوام و شبیه گلدان های سفالی هستند. آنها در برابر هر آب و هوایی مقاومت می کنند و نمی شکنند و برخلاف گلدان های سفالی نیازی به انتقال آنها به آب و هوای گرم در فصل سرد نیست.

از چه منافذ و سوراخ های ته دیگ استفاده کنیم؟

ممکن است متوجه شده باشید که برخی از گلدان های گل و گیاه دارای سوراخ هایی در ته آن هستند. این سوراخ ها باعث تخلیه آب اضافی از زمین می شوند. همچنین وجود این سوراخ ها برای هوادهی لایه های زیرین خاک و ریشه گیاهان بسیار مفید است. جالب اینجاست که وقتی آب اضافی از خاک خارج می شود، نمک های اضافی خاک نیز شسته شده و از گلدان خارج می شود. بنابراین از شور شدن خاک جلوگیری می شود و به رشد مناسب ریشه گیاه کمک می کند.

به این فرآیند زهکشی خاک می گویند. البته خشک کردن خاک و حذف آب اضافی به این معنی نیست که باید گیاهان خود را بیش از حد آبیاری کنید. توجه داشته باشید که زهکشی خوب تنها مشکلات ناشی از آبیاری بیش از حد گیاه را به تاخیر می اندازد و از بروز این مشکلات جلوگیری نمی کند. بهتر است قبل از پر کردن با خاک، سوراخ را با مقداری شن پر کنید. این از بسته شدن سوراخ هنگام تمیز کردن جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که گلدان های بدون سوراخ برای نگهداری گیاهان در زمین مناسب نیستند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 6

درباره ما
موضوعات
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    <
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 68
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 824
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 639
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 4837
  • بازدید ماه : 23078
  • بازدید سال : 122516
  • بازدید کلی : 421264
  • کدهای اختصاصی